Twoje dziecko ma problem z nauką? Daj mu.. orzechy

Twoje dziecko ma problem z nauką? Daj mu.. orzechy

Nasz mózg to około 2% naszej masy. Te dwa procent zużywa… prawie 25% energii, jaką dostarczamy organizmowi. To właśnie ten organ jest najbardziej podatny na zmiany w diecie i sposobie odżywiania. Czasami wystarczy kilka prostych zmian, aby naprawdę poczuć różnicę w koncentracji – dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jaki ma to związek z orzechami?

Mózg – podobnie jak komputer – potrzebuje więcej energii, kiedy zajmuje się czymś skomplikowany, np. nauką.  Wtedy potrzebuje stałego dopływu glukozy i wartości odżywczych. Niestety, tutaj sprawa się komplikuje, bo szybki zastrzyk cukru w postaci batona nie tylko bardzo nas pobudzi, ale też błyskawicznie czujemy spadek energii chwilę później. Na szczęście da się to obejść.

Dziecko ma problemy z nauką? Może to kwestia tego co ma na talerzu! Wystarczy dostarczyć organizmowi jedzenie, które będzie uwalniać glukozę stopniowo. W ten sposób Twoje dziecko utrzymuje stały poziom energii, a co za tym idzie, koncentracji. Dobrym uzupełnieniem zbilansowanej diety będzie zdrowa przekąska. Tu orzechy pokazują swój pełny potencjał.

Czemu orzechy pomagają w nauce?

Dano temu wierzono, że jeśli dana roślina przypomina jakiś organ swoim wyglądem, to na pewno dobrze na niego wpływa. Stąd też wzięła się popularność orzechów włoskich, które wyglądają jak… mózg. Mimo tego, że przesąd okazał się chybiony, dobroczynne działanie orzechów – nie tylko włoskich – na mózg zostało wielokrotnie potwierdzone naukowo.

Zacznijmy od podstaw. Orzechy są łatwo dostępne, nie zawierają cukru ani glutenu. Ponadto nie tuczą, mimo że są bardzo kaloryczne. To kwestia zawartych w nich tłuszczów nienasyconych, w tym Omega 3. Lista zdrowych składników na tym się nie kończy. Orzechy pomagają w nauce dzięki naprawdę imponującej liście mikroelementów.

Witamina E chroni układ nerwowy i wspomaga jego sprawne funkcjonowanie. Wśród orzechów, najbogatsze pod tym względem są orzeszki ziemne, które dodatkowo mają sporo  kwasu foliowego i witaminy A. 

Z kolei orzechy włoskie mają więcej przeciwutleniaczy, niż jakiekolwiek inne orzechy. Antyoksydanty chronią nasze komórki przed zbyt szybkim rozpadem. Dzięki temu pozwalają dbać o sieci neuronowe, czyli struktury w mózgu, które wspierają uczenie i kojarzenie faktów. Orzech włoski to aż w 60% tłuszcz nienasycony! Oprócz tego, znajdziemy w nich magnez, który wpływa na nasz nastrój.

Wybieraj orzechy mądrze

O korzyściach płynących z orzechów można pisać długo. Poszczególne gatunki różnią się od siebie na tyle, że wystarczy zbilansowana mieszanka orzechów, aby uzupełnić znaczną ilość mikroelementów  w organizmie, np. cyn, selen czy żelazo. Nie bez powodu mieszanka orzechów i bakalii często jest nazywana mieszanką studencką – to doskonałe paliwo dla osób, które przyswajają duże ilości wiedzy.

Niestety, aby orzechy mogły przekazać na 100% swojego potencjału, muszą być wysokiej jakości i bez dodatków. Orzeszki z solą, w karmelu, w skorupkach czy czekoladzie działają na nasz mózg dokładnie tak samo jako słodycze. Oczywiście przekazują nam zdrowe mikroelementy, ale w mniejszym stopniu niż wersje bez dodatków. Oprócz tego, słodkie „ulepszacze” podnoszą poziom cukru we krwi, który opadnie tak szybko jak się podniósł i zostawi nas z nieprzyjemną ospałością. To nie są idealne warunki do nauki!

Na szczęście istnieją mieszanki orzechów, które nie mają w sobie zbędnych ulepszaczy. Pamiętaj jednak, że mieszanki różnią się zawartością – ilością konkretnych orzechów, a co za tym idzie – wartości odżywczych i mikroelementów. Organizm dziecka ma inne potrzeby niż np. organizm kobiety w ciąży. Jeśli nie wiesz od czego zacząć i jak dobrać proporcje – idealny zestaw orzechów dla dziecka znajdziesz tutaj.

Utrzymaj regularność bez wysiłku

Oczywiście, sukces w nauce nie zależy tylko do diety. Ważna jest również aktywność fizyczna i zdrowy sen. Mózg, zwłaszcza u dziecka, działa jak gąbka. Cały dzień chłonie bodźce i informacje. Żeby następnego dnia gąbka mogła robić to ponownie musimy ją wycisnąć. W przypadku mózgu, tę funkcję spełnia zdrowy sen.

Mimo wysokiej kaloryczności, orzechy nie stanowią zagrożenia dla naszej wagi – ze względu na dużą zawartość błonnika, powodują bowiem szybkie uczucie sytości. Ważny jest jednak umiar, systematyczność i konsekwencja. Trwałe zmiany w koncentracji można zauważyć już po kilku tygodniach regularnego jedzenia orzechów.

To regularność jest kluczem do sukcesu. Nie chcesz mierzyć codziennych porcji? Boisz się, że zapomnisz kupić orzechy? Sprawdź Orzechowy Zestaw – indywidualnie dobraną kompozycję orzechów. To miesięczny zapas 20 porcji mieszanki orzechowej w ilości optymalnej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki temu zawsze masz kontrolę nad porcjami – zmniejszysz ryzyko zbyt małej lub zbyt dużej ilości kalorii. Wszystko w oddzielnych, ekologicznych opakowaniach, które możesz zadrać ze sobą wszędzie. Nikt nie mówił, że zdrowe odżywianie nie może być wygodne!

Dodaj komentarz